DAG 110-121: BLÅBÄRSVULKAN

Sedan vi kom hem från vår upphämtningstur av depålådor har vi spenderat våra dagar tillsammans med min farmor och farfar ute på deras landstället på Ingarö.

Här fylls våra dagar med träning, spel och bärplockning. Farmor har begärt minst 60 liter lingon för att tillgodose hela året behov av lingonsylt. Någon kantarell har vi också hittar ute i skogen men än så länge är det lite för torrt i marken.

Jonathans favoritbär är blåbär och han har plockat lite grann i närheten av tomten men de är ofta lite små och skrumpna. Så när det var dags att fira hans födelsedag så tog jag och min pappa oss en sväng in till myren. Här fanns det blåbär vill jag lova. Stora och fina!

Vi plockade någon liter och sen blev det födelsedagsbakning. Både blåbärsbullar och en blåbärsvulkan till tårta.

Periodens bästa: Utan tvekan BLÅBÄRSVULKANEN!

/Sara

En extra bit har väl ingen dött av 😉

Idag kom tillslut regnet. Härligt ändå med lite kallare dagar, då kan vi elda i spisen.

DAG 109: HEM TILL FJOLLTRÄSK

Sträcka: Fäberget, Höga kusten - Stockholm
Distans: 530 km
Väder: Molnigt och regn.

Uppe på Fäberget var blåbärssäsongen långt ifrån över så Jonathan hann plocka en halvliter blåbär medan jag packade ihop vårt läger. Sen blev det blåbär med gröt till frukost. Sjukt gott!

Vi tog oss sedan ner till bilen, stretchade lite och körde därefter mot Sundsvall. Här åt vi lunch på en indisk restaurang och delade på en mjukglass till efterrätt. Sen blev det en långsam stadspromenad innan vi körde vidare mot Stockholm.

Hemma i Stockholm öste regnet ner. Så det blev snabba ryck in med alla lådor och saker. Känns så konstigt nu när vi återigen har våra depålådor hemma. Det känns så fel, och besvikelsen över att inte kunna fullfölja vandringen gör sig påmind igen. Jag tror att vi båda känner oss lite deppiga just nu.

Dagens bästa: Alla blåbär till frukost.

/Sara

DAG 108: PÅ HÖGA HÖJDER

Sträcka: Ett par mil söder om Piteå - Fäberget, Höga kusten
Distans: 350 km bil + 4 km vandring/klättring
Väder: Soligt.

Startade dagen med lite blåbärsplockning för att liva upp vår gamla hederliga frukostgröt. Sedan bar det av mot Höga kusten.

Uppiffad frukostgröt.

Vi kom fram vid 14-tiden. Åt vår medhavda lunch och spanade upp mot Skuleberget. Sen var det dags att säga hejdå till båda fötterna på marken och bege sig upp på bergväggen.

Här vid Skuleberget har de något som kallas för via ferrata. Det skulle kunna beskrivas som bergsklättring med maximal säkerhet. De har fyra leder med olika svårighetsgrad. Vit, gul, röd och svart som är svårast. Den svarta var "tyvärr" avstängd idag p.g.a. för mycket vatten på leden så vi fick nöja oss med den röda.

I stugan nedanför berget hyrde vi utrustning. Hjälm, sele och en Y-slinga med två karbinhakar. Genom att hålla i stålvajern klättrade vi sedan uppför berget. För att inte råka trilla ner och vara säker under hela turen hade vi två karbinhakar som vi flyttade en i taget
när vi passerade en bergsögla.

Som ni ser var Jonathan skraj redan från start.

Det blev bara brantare och brantare...

...och brantare.

Det tog oss lite över en timme att ta oss uppför Skulebergets 250 meter höga östbrant. Lite skakiga var det men är man inte det minsta rädd så har man valt en för lätt led.

Nedför gick det något snabbare då vi tog den branta "gångstigen". Vi svängde förbi en grotta på vägen ner också, men den glömde vi fota.

Skuleberget tog på krafterna och med 21 grader i skuggan så var vi rejält svettiga. Tur att det fanns badplats nära.

Ett halv steg ut i vattnet hör jag Jonathan säga "Nä fy fan! I det här kalla vattnet badar inte jag". Vattnet var verkligen svinkallt. Sådär så att det isar i benen och man måste lyfta upp ett ben i taget ovanför vattenytan för att inte förfrysa fötterna. Men bada hade jag sagt att jag skulle göra så ett snabbt dopp och sen en ännu snabbare spurt upp på land. Så, ren!

Efter badet tog vi bilen upp på en liten avtagsväg och fortsatte sedan till fots upp på Fäberget. Här uppe har vi slagit läger för natten.

Dagens bästa: Den vackra utsikten och pirret i magen när jag stod på en smal klipphylla på Skuleberget.

Dagens bästa!

Stark jobbat bara resten kvar ;-)

Lite välbehövlig vila halvvägs upp på väggen.

Toppen!

Lite svårt att hitta tältplats uppe på Fäberget men tillslut lyckades vi.

Kvällshimlen sedd från Fäberget.