DAG 30: THE SHOW MUST GO ON

Sträcka: Femöre - S Lökholmen SV om Askö
Distans: 32.3 km
Vind: 3-7 m/s NO

Vi har idag nött på i rak motvind hela dagen. Tröttsamt är det men det blåste i alla fall mindre idag. Så lite bättre distans blev det.

I morgon har vi ca 33 km kvar till Nynäshamn. Där lämnar vi kajakerna hos Mickes svåger och åker hem för en vilodag.

Men lite positiva grejer också. Solen skiner återigen. Så grejerna är torra, solglasögonen är på och kepsen sitter på skallen.

Dagens bästa: Solen och värmen. Underbart!

Ejder-dagis.

Starten på Gotland runt.

Solen :-)

Gås-dagis.

DAG 29: DU VET KÄNSLAN NÄR...

Sträcka: Långholmen - Femöre vid Oxelösund
Distans: 19.2 km
Vind: 5-10 m/s N-NO

Jo men du vet känslan när Bråviken försöker kasta dig ända in till Norrköping.

Idag har jag gjort min värsta paddling någonsin. För några av er hade det kanske varit en baggis och för några av er andra en lek med döden. Det är ju olika det där med perspektiv.

I vilket fall så startade dagen med sovmorgon eftersom regnet nu skrattade åt oss. Ombytta roller från igår kväll alltså. Men det slutade runt 11 och vi började packa ihop. Kom i kajakerna vid 13:40. Skönt med halv vilodag men tröttsamt att vi inte kunde välja själva.

Vi visste att det skulle bli motvind idag och ganska mycket dessutom. Men vi tänkte att vi måste ju testa i alla fall. Vi ville ju över Bråviken. Två alternativa vägval hade vi. En längre men lite mer skyddad och en rakt över, mot vinden, och inte så många öar att skydda oss bakom.

Paddlingen gick hyfsat till en början så vi fortsatte och lunchade på Mellre Benskären. Regnet kom såklart även fast SMHI säger att det är mest klart där vi är. I kajakerna igen alltså. Det blåser något mindre och vågorna är ok för en landkrabba som jag.

Vi mellanlandar bredvid Järnklabben. Jag tycker det går någorlunda bra men det är lite tröttsamt med vinden. Micke verkar oberörd som vanligt.

Jag tänker att jag ska hålla ner lite mer så inte vinden kommer rakt emot men så fort vi vänder runt udden inser jag att dom vågorna vill jag inte ta från sidan och dessutom tappar vi kilometer på det som vi måste ta igen senare.

Alltså rakt på igen och nu börjar vågorna bli höga. Så höga att jag inte ser annat än vatten runt mig i vågdalarna. Många av vågorna är så pass långa att jag utan vidare kan flyta upp ovanpå och ner i nästa vågdal. Riktig berg-och-dalbana. Kul om man har kontroll. Det hade jag inte riktigt kände jag. En hel del av vågorna slog över kajaken och träffade i magen eller bröstet. Och en del träffade även i ansiktet.

Jag kollade bakåt med jämna mellanrum för att se att Micke var med. Det var han. Ibland längre bak och ibland nära. Jag ville dock inte kolla för länge eftersom jag tydligen hade något otalt med vågorna. Så bäst att fokusera på att hålla mig på rätt köl. Till slut var jag ändå över och väntade in Micke som låg ca 100 m bakom.

När han kom in i lä och lugnare vatten visade det sig att han inte hade haft det riktigt så lätt som jag trodde. Vi snackade lite om det och konstaterade att vi behöver hålla oss lite närmre varann under sådana här passager och kommunicera lite mer. Jag drog på lite väl mycket i tron att Micke inte hade några problem att hänga på. Och att så länge han satt upp och paddlade var det inga problem. Men planen är väl att inte göra så många fler sådana här överfarter. Det tar lite väl mycket kraft i förhållande till vad vi får ut av det.

När vi kom fram så hittade vi en fin rastplats och så fick vi skjuts in till Oxelösund av Sten som var ute och gick med hunden. Nere på byn blev det en pizza såklart :-)

Dagens bästa: Hmmm, klurigt... får nog säga sovmorgonen då. Jag har ju varit så trött på sistone.

/Jonathan

Morgongympa.

Micke rensar sjögräs från mitt roder.

Halva Micke på väg in från Bråviken.

DAG 28: ÖVER 100 MIL OCH SNART HALVVÄGS

Sträcka: Skrakholmen - Långholmen norr om Arkösund
Distans: 40.5 km
Vind: 3-6 m/s N-NO

Motvind asså... Riktigt segt att paddla i. Och östkusten som skulle vara vår bästa sida. Vi har haft lite medvind men alldeles för mycket motvind. Men vi har kämpat på ändå. Det är en vilodag hemma i Stocholm som hägrar nu.

Sara sa igår att vi paddlat 101 mil. Så med idag ligger vi på 105 mil. Och i morgon hoppas vi på att hinna förbi Oxelösund. Då har vi kommit halvvägs. Riktigt nice. Bara resten kvar :-)

Idag har vi klarat oss från det mesta av regnet. Men nu på kvällen smattrar det fint mot tältduken. Tur vi ligger i tältet. Synd att vi måste ut och borsta tänderna bara.

Idag har jag frusit och varit blöt nästan hela dagen och så har jag haft lite ont i ryggen. Men lunchen var fin. Nästan sol så vi kunde torka lite kläder.

Dagens bästa: Ligga i tältet och vara torr, varm och mätt och skratta åt regnet utanför.

/Jonathan

Nästan sol på lunchen.

Seglingstävling. Värsta öset!

Helt nya handskar inköpta för paddling. Resultat efter 1 h paddling. Helt rimligt.